به گزارش روابط عمومی شرکت غلتک سازان سپاهان، کتاب تخصصی اطلس عیوب شمش فولادی ریخته گری پیوسته بر اساس دانش تخصصی حوزه فولاد و ریخته گری و با رویکرد رفع نیاز کشور توسط واحد تحقیق و توسعه شرکت غلتک سازان سپاهان تدوین و رونمایی گردید.

با توجه به سخنان مدیر تحقیق و توسعه شرکت غلتک سازان سپاهان جناب آقای مهندس باقریه،این کتاب با هدف بررسی دقیق و تخصصی  فرآیند ریخته گری پیوسته و مشکلات  مرتبط با شمش های  تولید شده به این روش تالیف گردیده و نویسنده با اهتمام کامل و همچنین استفاده از تجارب متخصصین صنعت فولاد به بررسی دقیق عیوب و نحوه بر طرف کردن آنها پرداخته است.

 

از نکات بارز این کتاب  می توان به مصور، جامع و کامل بودن آن اشاره نمود به طوری که انواع عیوب موجود با تصویر به صورت طبقه بندی شده به همراه علت تشکیل و نحوه حذف آن ها اشاره شده است و از این رو در سریع ترین زمان شرکت های فعال در این حوزه امکان بر طرف نمودن مشکل خود را خواهند داشت.

 

امید است با تالیف این کتاب تحولی هر چند اندک در صنعت ریخته گری شمش های پیوسته فولادی در کشور  ایجاد گردیده و راهنمایی برای صنعت گران و فولادسازان باشد تا به این واسطه شاهد افزایش کیفیت محصولات تولید در کشور باشیم.

 

صنعت فولاد از جمله صنایع کلیدی و مادر است که تمامی صنایع دیگر از جمله صنعت خودرو سازی، ساختمان سازی، حمل و نقل و غیره به طور مستقیم تحت تاثیر آن هستند.نقش تولید فولاد در توسعه یافتگی یک کشور غیر قابل انکار بوده تا جایی که سرانه تولید فولاد به عنوان شاخصی از توسعه یافتگی در هر کشور به حساب می آید. با توجه به راه اندازی کارخانه های بزرگ ریخته گری مداوم شمش در کشور و به تبع آن تولید روز افزون این محصول به همراه امکان  صادرات به کشورهای دیگر، لازم است به موازاتِ افزایش تولید، کیفیت شمش تولیدی نیز در حد مطلوب و مطابق با استاندارهای مورد قبول جهانی باشد. از جمله مشکلات عمده در راستای تولید شمش های فولادی عدم شناخت جامع و کامل ماشین ریخته گری مداوم، قسمت های مختلف آن و پارامترهای موثر می باشد. علاوه بر آن عدم آگاهی و تسلط بر انواع عیوب شمش،شناخت دلایل تشکیل آنها و راهکارهای حذف آنها در طی فرآیند تولید ، قبل ازتحویل به مشتری اشاره کرد.

وجود اطلاعات پراکنده و عدم معیار جامع و مورد قبول و همچنین ارائه نظرات مختلف و متفاوت از سوی کارشناسان و صاحب نظران این صنعت – در زمینه تولید و تحویل شمش ریخته گری مداوم – ضرورت جمع آوری اطلاعات مناسب در این زمینه و همچنین تعریف معیارهای مربوط به عیوب را نشان می داد. کتاب پیش رو تحت عنوان اطلس عیوب شمش فولادی ریخته گری مداوم اولین کتابی است که به طور جامع به بررسی عیوب شناخته شده در شمش های فولادی که تاکنون شناسایی شده، به صورت یکجا و مصوّر پرداخته است. جمع آوری و ثبت اطلاعات با هدف تدوین کتاب مذکور از سال 1397 آغاز شد و پس از تشکیل کارگروهی از افراد متخصص در شرکت غلتک سازان ماموریت و هدف اعضا مشخص گردید

برای تهیّه مطالب کتاب، علاوه بر منابع معتبر علمی داخلی و خارجی، از تجربیات کارشناسان مختلف – چه در صنعت ریخته گری و چه در صنعت نورد- استفاده شده است. همچنین بخشی از مندرجات این کتاب، ماحصل دانش بوجود آمده در شرکت غلتک سازان سپاهان است که سعی گردید موارد مذکور به صورت عملی و بر اساس تجربه و مطابق  واقعیت مورد ارزیابی قرار گیرد.

فصل اول کتاب به معرفی تجهیزات ریخته گری مداوم اختصاص یافته و به طور کاربردی به فرآیند کاری هر یک از اجزای آن تجهیزات اشاره شده است.

در فصل دوم انواع عیوب به همراه تصاویر آنها ، دلایل تشکیل هر عیب و راهکارهای حذف آنها و همچنین اطلاعات تکمیلی در خصوص هر عیب بیان شده است. به طور کلی هدف از تهیه کتاب حاضر معرفی یک منبع و مرجع در خصوص شناسایی عیوب شمش ریخته گری مداوم و شناخت معیارهای پذیرش این عیوب می باشد.

لازم به ذکر است با توجه به اینکه هدف شرکت غلتک سازان از تدوین این کتاب کمک به صنعت کشور در راستای اجرای  کار فرهنگی و نشر دانش بود تصمیم برآن شد که این کتاب در اختیار اساتید دانشگاه، کارشناسان صنایع مربوط و همچنین شرکت های تولید کننده شمش قرار گیرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *